صفرهاي تحميلي

خبرگذاري ما

صفرهاي تحميلي

۱۳ بازديد
«مراكز مخابراتي با ترفندهاي مختلف خطوط صفر تلفن ثابت را به مشتريان مي‌فروشند.»به گزارش ايتنا از ايسنا، روزنامه شهروند نوشت: «مخابرات براي فروش خطوط صفر تلفن ثابت ترفندهاي جالب و گاهي عجيب در پيش گرفته و مشتركان زيادي را بابت تحميل خطوط صفر شاكي كرده است. كافي است بهانه كوچكي به دست برخي مراكز مخابراتي بدهيد تا آنها شما را با روش‌هاي مختلف قانع كنند كه بهترين كار واگذاري خط تلفن قديمي و خريد خط صفر است. اين تخلف‌ها دامنه گسترده‌اي دارد از نقد فروختن يا گران فروختن خطوط صفر گرفته تا قطع بي‌سروصدا و ضبط خطوط تلفن خانه‌هاي كلنگي كه در حال ساخت‌وساز مجدد هستند. با اين حال، نقد فروختن تلفن صفر در رسانه‌ها بازتاب بيشتري داشت. بر اساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مخابرات موظف است؛ نيمي از مبلغ ٢٠٠‌هزار توماني هزينه خريد خطوط ثابت را به صورت نقد و مابقي را پس از راه‌اندازي خط و در اقساط ٣٦ماهه دريافت كند. با اين حال شكايات متعددي در رسانه‌ها منعكس شد، مبني بر اين‌ كه مخابرات تمام هزينه خطوط صفر را به صورت يكجا دريافت مي‌كند و البته مخابرات اعلام كرد، اين مسأله با توافق خود مشتركان بوده اما اين تمام ماجرا نيست و مشتركان تلفن ثابت مشكلات ديگري براي خريد، انتقال يا احياي خطوط ثابت خود دارند كه در ادامه برخي از اين مشكلات و پاسخ مخابرات را مي‌خوانيد.علاقه عجيب مخابرات به فروش خطوط صفر«تراكم خطوط موجود بالاست و امكان ارايه اينترنت روي خط انتقالي شما وجود ندارد.» اين پاسخ برخي شركت‌هاي مخابراتي به مردمي است كه درخواست انتقال خط خود را دارند. يكي از مشتركان سمناني به «شهروند» مي‌گويد: «در محله ما (خيابان ارم) جز مخابرات، هيچ شركت ديگري امكان ارايه اينترنت ندارد. ما حداقل دو سال يك‌ بار جابه‌جا مي‌شويم. هر بار كه مي‌خواهيم خط تلفن‌ خانه را به همراه اينترنتش انتقال دهيم، به ما مي‌گويند كه امكان ارايه اينترنت در صورت انتقال خط وجود ندارد! خط صفر تهيه كنيد. حالا كه نرخ خط صفر از ٥٠ به ٢٠٠‌هزار تومان رسيده، شما به من بگوييد چطور مي‌توانم هر‌ سال خط صفر تهيه كنم؟»يكي از مشتركان مركز مخابراتي شهيد عاطف واقع در فلكه دوم تهرانپارس مي‌گويد: «درخواست انتقال خط تلفن خانه را كردم و مخابرات به من گفت: امكان و شرايطش وجود ندارد. دليل آن هم پر بودن ظرفيت شبكه اين مركز اعلام است. جالب اينجاست كه وقتي درخواست خط تازه دادم، مسئول مربوطه با روي باز برايم فرم خريد آورد! چطور براي انتقال پر است و براي خريد خير؟»گفتني است وقتي با چند مركز مختلف مخابراتي تماس مي‌گيريم، متوجه مي‌شويم كه نرخ انتقال خط ثابت تنها ١٠‌هزار تومان است و اين شايد يكي از علت‌هاي بي‌ميلي مراكز براي انتقال است.انتقال نه، خط تازه بخريدموضوع به همين جا ختم نمي‌شود. گزارش‌هاي ميداني  راوي اتفاقات پيچيده‌تري شده است. يكي از مشتركان مخابرات منطقه ١٠ تهران مي‌گويد: «خانه تازه كه خريديم، درخواست كرديم كه خط تلفن هم روي خانه باشد اما مركز مخابرات به ما توصيه كرد به جاي پرداخت هزينه بالاي انتقال خط و دردسرهايش، يك خط جديد بخريم و مبلغ ٣٠٠‌هزار تومان را در قالب اقساط ٣٦ماهه پرداخت كنيم!»اين در حالي است كه داوود زارعيان، سخنگوي مخابرات كشور هزينه انتقال خط را ناچيز مي‌داند و به «شهروند» مي‌گويد: «چنين موضوعي امكان ندارد؛ چرا كه تمامي مراكز ما به يك خزانه واحد متصل‌اند. ضمن اين‌ كه نرخ خط تلفن ثابت تحت هر شرايطي ٢٠٠‌هزار تومان است كه بين ٧ تا ٨‌هزار تومان هم هزينه جانبي دارد.»او با اشاره به اين‌ كه شايد ‌درصد كمي از مراكز به هر نوعي تخلف كنند، از مردم خواست شكايات خود را با سامانه ثبت شكايات مخابرات كشور در ميان بگذارند. حالا بماند كه خبرنگار «شهروند» بعد از ٦-٥ مرتبه تلاش ناموفق، وقتي توانست ١٨٤٨ را بگيرد، كسي پاسخگو‌يش نبود.مخابرات ٩٥‌هزار تومان مي‌خرد، ٢٠٧‌هزار تومان مي‌فروشدداستان بعدي، داستان عجيبي از مخابرات جنت‌آباد، منطقه ٥ تهران است. مشترك اين منطقه به «شهروند» مي‌گويد: «٨ماه پيش براي حفظ شماره تلفن به مخابرات محله خود مراجعه كرده و به آنها گفتيم، قصد نوسازي خانه را داريم. آنها هم گفتند براي حفظ شماره تلفن‌تان در زمان ساخت‌وساز بايد اين خط را محض اطمينان مسدود كنيد و بعد نسبت به راه‌اندازي دوباره آن اقدام كنيد. ٦ماه بعد كه براي راه‌اندازي خط خود مراجعه كرديم، به ما گفتند، در اين مدت آبونمان خط خود را پرداخت نكرده‌ايد و طبق قانون هم خطي كه ٦ماه بلااستفاده باشد، ضبط مي‌شود. جالب‌ترين بخش ماجرا آنجاست كه براي خريد اين خط، مخابرات پس از كسر ٦ماه آبونمان معوقه به ما ٩٥‌هزار تومان پرداخت مي‌كند و براي فروش همين خط به خود ما از ما ٢٠٧‌هزار تومان طلب مي‌كند!»قبل از اين‌ كه پاسخ زارعيان را بخوانيد، بياييد اين قضيه را از زواياي مختلف بررسي كنيم. موضوع اول اين است كه چرا وقتي مشترك به مخابرات مراجعه كرده و شرايطش را توضيح مي‌دهد، به او مي‌گويند كه براي ساخت‌وساز خط تلفنش را مسدود كند اما بعد از انسداد مي‌گويند، خطي كه بيشتر از ٦ماه بلااستفاده باشد، جمع‌آوري مي‌شود؟طبق منابع اطلاعاتي درج‌ شده در پايگاه شركت مخابرات ايران، مبلغ ماهانه آبونمان بسته به كاركرد و شهر مشترك، بين ١٠٠ تا ٨٤٠تومان است. حالا اين‌كه يك خط تلفن ٢٠٠‌هزار توماني بعد از ٦ماه به خاطر حداقل ٦٠٠ تا ٥‌هزار تومان بدهي قطع و جمع‌آوري شود، خود مي‌تواند به اندازه كافي پرسش‌برانگيز باشد اما اگر لازم به پرداخت آبونمان در طي اين ٦ماه بوده، چرا اپراتور مخابرات مشترك را در ميان نگذاشته است؟موضوع مورد بحث ديگر در اين داستان اما، خريد ٩٥هزار توماني اين خط و فروش ٢٠٠‌هزار توماني آن به مشترك است. اگر چنين معامله عجيبي به بند قانوني مشخصي برمي‌گردد، چرا قبل از مواجهه مشتري با موقعيت، اطلاع‌رساني درستي نسبت به آن نمي‌شود؟ جالب‌ترين بخش ماجرا اما موضوع اخطاريه مخابرات است. مخابرات به «شهروند» مي‌گويد كه ما اخطاريه را براي محل سكونت اين فرد در طي اين ٦ماه چند باري فرستاده‌ايم. سوالي كه قبل از هر چيزي به ذهن ما مي‌رسد، اين است كه كدام محل سكونت؟ محلي كه با اعلام چندين و چندين باره مشترك تبديل به تلي از خاك شده و درحال ساخت‌و‌ساز است؟زارعيان: آبونمان انسداد، يكجا پرداخت شودداوود زارعيان اما چنين موردي را برخلاف قبلي كاملا رد نمي‌كند. او مي‌گويد: هزينه‌هاي نگهداري از خطوط تلفن براي مخابرات بسيار سنگين است و به «شهروند» توضيح مي‌دهد: در اين مورد احتمال مي‌دهم خط مشترك جنت‌آبادي در گروه طرح قديم بوده است.به گفته سخنگوي مخابرات كل كشور اگر مشتركي بناي ساخت‌وساز دارد، بايد حتما قبل از انسداد خط، هزينه آبونمان مدت معهود را يكجا به مركز بپردازد. به گفته او، الان ديگر موضوع وديعه مطرح نيست و مخابرات ناچار است بعد از دو دوره اخطار، خط مورد نظر را قطع و جمع‌آوري كند. او همچنين درباره اطلاع‌رساني ضعيف مراكز مي‌گويد: مشتركان قبل از هر اقدامي در مركز مخابراتي‌شان، حتما آيين‌نامه اشتراك شركت مخابرات را مطالعه كنند.موضوعي كه در اين ميان، مثل خيلي از موضوعات حل نشده باقي مانده، مسأله اطلاع‌رساني درست به مشترك است. اين‌ كه دقيقا چه كسي مسئوليت اطلاع‌رساني به مشترك را بر عهده دارد؟ آيا مشترك بايد از قبل چنين چالش‌هايي را حدس بزند و بداند كه پاسخ اين چالش‌ها كجا ارايه شده يا اين‌ كه عرضه‌كننده خدمات موظف است، اعلام كند شروط و بندهايي وجود دارد و به صورت شفاف و دقيق و بدون ابهام اين مسائل را به مشترك اطلاع‌رساني كند؟ البته دور زدن مشتريان با ترفندهاي مختلف مانند اطلاع‌رساني ناقص يا نبود اطلاع‌رساني و راهنمايي كافي در بازار ايران يك پديده رايج است. موضوعي كه در غياب ارگان‌ها و تشكل‌هاي كارآمد حامي حقوق مصرف‌كنندگان موجب تضييع حقوق بخش قابل توجهي از مشتريان ايراني مي‌شود.»
«مراكز مخابراتي با ترفندهاي مختلف خطوط صفر تلفن ثابت را به مشتريان مي‌فروشند.»به گزارش ايتنا از ايسنا، روزنامه شهروند نوشت: «مخابرات براي فروش خطوط صفر تلفن ثابت ترفندهاي جالب و گاهي عجيب در پيش گرفته و مشتركان زيادي را بابت تحميل خطوط صفر شاكي كرده است. كافي است بهانه كوچكي به دست برخي مراكز مخابراتي بدهيد تا آنها شما را با روش‌هاي مختلف قانع كنند كه بهترين كار واگذاري خط تلفن قديمي و خريد خط صفر است. اين تخلف‌ها دامنه گسترده‌اي دارد از نقد فروختن يا گران فروختن خطوط صفر گرفته تا قطع بي‌سروصدا و ضبط خطوط تلفن خانه‌هاي كلنگي كه در حال ساخت‌وساز مجدد هستند. با اين حال، نقد فروختن تلفن صفر در رسانه‌ها بازتاب بيشتري داشت. بر اساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مخابرات موظف است؛ نيمي از مبلغ ٢٠٠‌هزار توماني هزينه خريد خطوط ثابت را به صورت نقد و مابقي را پس از راه‌اندازي خط و در اقساط ٣٦ماهه دريافت كند. با اين حال شكايات متعددي در رسانه‌ها منعكس شد، مبني بر اين‌ كه مخابرات تمام هزينه خطوط صفر را به صورت يكجا دريافت مي‌كند و البته مخابرات اعلام كرد، اين مسأله با توافق خود مشتركان بوده اما اين تمام ماجرا نيست و مشتركان تلفن ثابت مشكلات ديگري براي خريد، انتقال يا احياي خطوط ثابت خود دارند كه در ادامه برخي از اين مشكلات و پاسخ مخابرات را مي‌خوانيد.علاقه عجيب مخابرات به فروش خطوط صفر«تراكم خطوط موجود بالاست و امكان ارايه اينترنت روي خط انتقالي شما وجود ندارد.» اين پاسخ برخي شركت‌هاي مخابراتي به مردمي است كه درخواست انتقال خط خود را دارند. يكي از مشتركان سمناني به «شهروند» مي‌گويد: «در محله ما (خيابان ارم) جز مخابرات، هيچ شركت ديگري امكان ارايه اينترنت ندارد. ما حداقل دو سال يك‌ بار جابه‌جا مي‌شويم. هر بار كه مي‌خواهيم خط تلفن‌ خانه را به همراه اينترنتش انتقال دهيم، به ما مي‌گويند كه امكان ارايه اينترنت در صورت انتقال خط وجود ندارد! خط صفر تهيه كنيد. حالا كه نرخ خط صفر از ٥٠ به ٢٠٠‌هزار تومان رسيده، شما به من بگوييد چطور مي‌توانم هر‌ سال خط صفر تهيه كنم؟»يكي از مشتركان مركز مخابراتي شهيد عاطف واقع در فلكه دوم تهرانپارس مي‌گويد: «درخواست انتقال خط تلفن خانه را كردم و مخابرات به من گفت: امكان و شرايطش وجود ندارد. دليل آن هم پر بودن ظرفيت شبكه اين مركز اعلام است. جالب اينجاست كه وقتي درخواست خط تازه دادم، مسئول مربوطه با روي باز برايم فرم خريد آورد! چطور براي انتقال پر است و براي خريد خير؟»گفتني است وقتي با چند مركز مختلف مخابراتي تماس مي‌گيريم، متوجه مي‌شويم كه نرخ انتقال خط ثابت تنها ١٠‌هزار تومان است و اين شايد يكي از علت‌هاي بي‌ميلي مراكز براي انتقال است.انتقال نه، خط تازه بخريدموضوع به همين جا ختم نمي‌شود. گزارش‌هاي ميداني  راوي اتفاقات پيچيده‌تري شده است. يكي از مشتركان مخابرات منطقه ١٠ تهران مي‌گويد: «خانه تازه كه خريديم، درخواست كرديم كه خط تلفن هم روي خانه باشد اما مركز مخابرات به ما توصيه كرد به جاي پرداخت هزينه بالاي انتقال خط و دردسرهايش، يك خط جديد بخريم و مبلغ ٣٠٠‌هزار تومان را در قالب اقساط ٣٦ماهه پرداخت كنيم!»اين در حالي است كه داوود زارعيان، سخنگوي مخابرات كشور هزينه انتقال خط را ناچيز مي‌داند و به «شهروند» مي‌گويد: «چنين موضوعي امكان ندارد؛ چرا كه تمامي مراكز ما به يك خزانه واحد متصل‌اند. ضمن اين‌ كه نرخ خط تلفن ثابت تحت هر شرايطي ٢٠٠‌هزار تومان است كه بين ٧ تا ٨‌هزار تومان هم هزينه جانبي دارد.»او با اشاره به اين‌ كه شايد ‌درصد كمي از مراكز به هر نوعي تخلف كنند، از مردم خواست شكايات خود را با سامانه ثبت شكايات مخابرات كشور در ميان بگذارند. حالا بماند كه خبرنگار «شهروند» بعد از ٦-٥ مرتبه تلاش ناموفق، وقتي توانست ١٨٤٨ را بگيرد، كسي پاسخگو‌يش نبود.مخابرات ٩٥‌هزار تومان مي‌خرد، ٢٠٧‌هزار تومان مي‌فروشدداستان بعدي، داستان عجيبي از مخابرات جنت‌آباد، منطقه ٥ تهران است. مشترك اين منطقه به «شهروند» مي‌گويد: «٨ماه پيش براي حفظ شماره تلفن به مخابرات محله خود مراجعه كرده و به آنها گفتيم، قصد نوسازي خانه را داريم. آنها هم گفتند براي حفظ شماره تلفن‌تان در زمان ساخت‌وساز بايد اين خط را محض اطمينان مسدود كنيد و بعد نسبت به راه‌اندازي دوباره آن اقدام كنيد. ٦ماه بعد كه براي راه‌اندازي خط خود مراجعه كرديم، به ما گفتند، در اين مدت آبونمان خط خود را پرداخت نكرده‌ايد و طبق قانون هم خطي كه ٦ماه بلااستفاده باشد، ضبط مي‌شود. جالب‌ترين بخش ماجرا آنجاست كه براي خريد اين خط، مخابرات پس از كسر ٦ماه آبونمان معوقه به ما ٩٥‌هزار تومان پرداخت مي‌كند و براي فروش همين خط به خود ما از ما ٢٠٧‌هزار تومان طلب مي‌كند!»قبل از اين‌ كه پاسخ زارعيان را بخوانيد، بياييد اين قضيه را از زواياي مختلف بررسي كنيم. موضوع اول اين است كه چرا وقتي مشترك به مخابرات مراجعه كرده و شرايطش را توضيح مي‌دهد، به او مي‌گويند كه براي ساخت‌وساز خط تلفنش را مسدود كند اما بعد از انسداد مي‌گويند، خطي كه بيشتر از ٦ماه بلااستفاده باشد، جمع‌آوري مي‌شود؟طبق منابع اطلاعاتي درج‌ شده در پايگاه شركت مخابرات ايران، مبلغ ماهانه آبونمان بسته به كاركرد و شهر مشترك، بين ١٠٠ تا ٨٤٠تومان است. حالا اين‌كه يك خط تلفن ٢٠٠‌هزار توماني بعد از ٦ماه به خاطر حداقل ٦٠٠ تا ٥‌هزار تومان بدهي قطع و جمع‌آوري شود، خود مي‌تواند به اندازه كافي پرسش‌برانگيز باشد اما اگر لازم به پرداخت آبونمان در طي اين ٦ماه بوده، چرا اپراتور مخابرات مشترك را در ميان نگذاشته است؟موضوع مورد بحث ديگر در اين داستان اما، خريد ٩٥هزار توماني اين خط و فروش ٢٠٠‌هزار توماني آن به مشترك است. اگر چنين معامله عجيبي به بند قانوني مشخصي برمي‌گردد، چرا قبل از مواجهه مشتري با موقعيت، اطلاع‌رساني درستي نسبت به آن نمي‌شود؟ جالب‌ترين بخش ماجرا اما موضوع اخطاريه مخابرات است. مخابرات به «شهروند» مي‌گويد كه ما اخطاريه را براي محل سكونت اين فرد در طي اين ٦ماه چند باري فرستاده‌ايم. سوالي كه قبل از هر چيزي به ذهن ما مي‌رسد، اين است كه كدام محل سكونت؟ محلي كه با اعلام چندين و چندين باره مشترك تبديل به تلي از خاك شده و درحال ساخت‌و‌ساز است؟زارعيان: آبونمان انسداد، يكجا پرداخت شودداوود زارعيان اما چنين موردي را برخلاف قبلي كاملا رد نمي‌كند. او مي‌گويد: هزينه‌هاي نگهداري از خطوط تلفن براي مخابرات بسيار سنگين است و به «شهروند» توضيح مي‌دهد: در اين مورد احتمال مي‌دهم خط مشترك جنت‌آبادي در گروه طرح قديم بوده است.به گفته سخنگوي مخابرات كل كشور اگر مشتركي بناي ساخت‌وساز دارد، بايد حتما قبل از انسداد خط، هزينه آبونمان مدت معهود را يكجا به مركز بپردازد. به گفته او، الان ديگر موضوع وديعه مطرح نيست و مخابرات ناچار است بعد از دو دوره اخطار، خط مورد نظر را قطع و جمع‌آوري كند. او همچنين درباره اطلاع‌رساني ضعيف مراكز مي‌گويد: مشتركان قبل از هر اقدامي در مركز مخابراتي‌شان، حتما آيين‌نامه اشتراك شركت مخابرات را مطالعه كنند.موضوعي كه در اين ميان، مثل خيلي از موضوعات حل نشده باقي مانده، مسأله اطلاع‌رساني درست به مشترك است. اين‌ كه دقيقا چه كسي مسئوليت اطلاع‌رساني به مشترك را بر عهده دارد؟ آيا مشترك بايد از قبل چنين چالش‌هايي را حدس بزند و بداند كه پاسخ اين چالش‌ها كجا ارايه شده يا اين‌ كه عرضه‌كننده خدمات موظف است، اعلام كند شروط و بندهايي وجود دارد و به صورت شفاف و دقيق و بدون ابهام اين مسائل را به مشترك اطلاع‌رساني كند؟ البته دور زدن مشتريان با ترفندهاي مختلف مانند اطلاع‌رساني ناقص يا نبود اطلاع‌رساني و راهنمايي كافي در بازار ايران يك پديده رايج است. موضوعي كه در غياب ارگان‌ها و تشكل‌هاي كارآمد حامي حقوق مصرف‌كنندگان موجب تضييع حقوق بخش قابل توجهي از مشتريان ايراني مي‌شود.»
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد