سواد رسانه‌اي به مسئوليت اجتماعي در كشور تبديل شود

۵۸ بازديد
عضو هيئت علمي نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با بيان اينكه سواد رسانه‌اي در كشور ايران نوپا و جديد است، گفت: سواد رسانه‌اي در كشور بايد به مسئوليت اجتماعي تبديل شود.احسان پوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايتنا درباره سواد رسانه‌اي افزود: با توجه به رشد و توسعه تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي و فضاي جديد اطلاع‌رساني كه شاهد آن هستيم، انسان امروزي را در آماج رسانه‌ها قرار داده و تعداد كانال‌هاي اطلاع‌رساني و شبكه‌هاي ارتباطي به حدي رسيده كه تمام زندگي ما را اعم از حريم خصوصي و اجتماعي دربرگرفته است.وي خاطرنشان كرد: در اين فضا توليد محتوا حجم وسيعي را دربرگرفته و برخلاف گذشته كه عده‌اي صرفا توليد كننده و عده‌اي هم صرفا مصرف كننده بودند امروز مخاطبان هم مي‌توانند قابليت توليد هم قابليت مصرف داشته باشند و با توجه به دسترسي نوين ارتباطي همه مي‌توانند توليد كننده باشند، برهمين اساس نياز است مخاطب امروزي آموزش‌هايي را ببيند و مهارت‌هايي را بلد باشد تا با مديريت در برابر آماج اين اطلاعات، وقتش را براي گزينش خبر و تشخيص اطلاعات درست از نادرست استفاده كند.«سواد رسانه‌اي» يعني دربرابر اثر رسانه‌ها منفعل نبودنعضو هيئت علمي نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي تاكيد كرد: سواد رسانه‌اي يعني منفعل نبودن در برابر محتوا و اثر رسانه‌ها و اينكه تحت تاثير اين موارد قرار نگيريم و قابليت تميز و تشخيص داشته باشيم.وي با بيان اينكه اين مفهوم سواد رسانه‌اي را مي‌توان در سطح مخاطب پي گرفت، ادامه داد: حتي در ابعاد بالاتر در حد توليد كنندگان محتوا و اصحاب رسانه و دست‌اندركاران رسانه قرار مي‌گيرد و اين موارد با توجه به دنياي امروز كه دنياي اطلاعات است مطرح مي‌شود.پوري بحث سواد رسانه‌اي را در كشور بحث نسبتا جديدي عنوان كرد و گفت: سواد رسانه‌اي در چند سال اخير بيشتر مطرح و محتواي جديد در اين باره توليد شده است؛ در اين زمينه كاملا نوپا هستيم و اقدامي نكرده‌ايم در حالي كه برخي كشورها سابقه سي ساله در بحث سواد رسانه‌اي دارند.اين كارشناس رسانه در پاسخ به اين سوال ايتنا كه آيا اين همايش ادامه‌دار و تاثيرگذار خواهد بود يا نه، اظهار داشت: به نظر من همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي بيشتر در جهت معرفي كردن اين حوزه و در جهت ايجاد فضايي براي حمايت از محصولاتي كه در اين حوزه توليد مي‌شود فعاليت خواهد كرد و اجتماعي از دست‌اندركاران و متخصصان و افرادي كه در اين حوزه فعاليت حرفه‌اي مي‌كنند و مي‌خواهند در توليد علم، حوزه آموزشي و كاربردي وارد شوند، فراهم مي‌كند و سعي دارد تا اثر مثتبي در اين حوزه هم از لحاظ علمي و هم آكادميك داشته باشد. وي ادامه داد: اگر اين همايش چنين اقدام نكند، متاسفانه در حد اكثر همايش‌ها و سمينارهاي علمي و تخصصي كه در حد كسب مقاله است و جلوتر نمي‌رود، خواهد ماند.پوري تاكيد كرد: برگزار كنندگان نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي اگر بتوانند اين همايش را مرتب برگزار كنند و خروجي اثرگذاري در حد سواد رسانه‌اي كشور داشته باشند، خيلي موثر خواهد بود و البته سازمان‌هاي حمايتي و بخش خصوصي بايد وارد شوند تا با يك برنامه‌ريزي منسجم و حمايت‌هاي مادي و معنوي بحث سواد رسانه‌اي به مسئوليت اجتماعي تبديل شود.استفاده از فضاي ايجابي به جاي سلبي در مواجهه با رسانه‌هاعضو هيئت علمي نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با تاكيد بر تبديل شدن بحث سواد رسانه‌اي به مسئوليتي اجتماعي در كشور، تصريح كرد: با توجه به جو رسانه‌اي نياز است اين مسئوليت اجتماعي را ايجاد كنيم و اگر سواد رسانه‌اي در كشور به عنوان مسئوليت اجتماعي ايجاد شود به صورت روش ايجابي بجاي روش سلبي بسيار مثمرثمرتر در مواجهه و نظارت بر رسانه‌ها خواهد بود.پوري يادآور شد: بايد تلاش كنيم سواد رسانه‌اي را بعنوان يك دستورالعمل ايجابي بالا ببريم و اگر دستورالعمل ايجابي روي كار بيايد ديگر چيزي به نام فيلتر و سانسور نخواهيم داشت و مخاطب خودآگاه مي‌شود و خود او مي‌تواند در اين زمينه فعاليت مثبت داشته باشد.به گزارش ايتنا، نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با رسالت افزايش مسئوليت‌پذيري عمومي در حوزه سواد رسانه‌اي و با تأكيد بر جايگاه و اهميت «نخبگان و مجامع علمي، سازمان‌هاي مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌اي و به منظور تبديل اين مهم به نهضتي عمومي و فراگير در دو بخش علمي-پژوهشي و ترويجي–كاربردي، دهم تا دوازدهم آبانماه(روز فرهنگ عمومي) برگزار مي‌شود.شايان ذكر است همزمان با برگزاري همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شركت در همايش تنها تا ۱۵ شهريورماه مي‌توانند به نشاني اينترنتي saramad.ir مراجعه كنند. 
عضو هيئت علمي نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با بيان اينكه سواد رسانه‌اي در كشور ايران نوپا و جديد است، گفت: سواد رسانه‌اي در كشور بايد به مسئوليت اجتماعي تبديل شود.احسان پوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايتنا درباره سواد رسانه‌اي افزود: با توجه به رشد و توسعه تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي و فضاي جديد اطلاع‌رساني كه شاهد آن هستيم، انسان امروزي را در آماج رسانه‌ها قرار داده و تعداد كانال‌هاي اطلاع‌رساني و شبكه‌هاي ارتباطي به حدي رسيده كه تمام زندگي ما را اعم از حريم خصوصي و اجتماعي دربرگرفته است.وي خاطرنشان كرد: در اين فضا توليد محتوا حجم وسيعي را دربرگرفته و برخلاف گذشته كه عده‌اي صرفا توليد كننده و عده‌اي هم صرفا مصرف كننده بودند امروز مخاطبان هم مي‌توانند قابليت توليد هم قابليت مصرف داشته باشند و با توجه به دسترسي نوين ارتباطي همه مي‌توانند توليد كننده باشند، برهمين اساس نياز است مخاطب امروزي آموزش‌هايي را ببيند و مهارت‌هايي را بلد باشد تا با مديريت در برابر آماج اين اطلاعات، وقتش را براي گزينش خبر و تشخيص اطلاعات درست از نادرست استفاده كند.«سواد رسانه‌اي» يعني دربرابر اثر رسانه‌ها منفعل نبودنعضو هيئت علمي نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي تاكيد كرد: سواد رسانه‌اي يعني منفعل نبودن در برابر محتوا و اثر رسانه‌ها و اينكه تحت تاثير اين موارد قرار نگيريم و قابليت تميز و تشخيص داشته باشيم.وي با بيان اينكه اين مفهوم سواد رسانه‌اي را مي‌توان در سطح مخاطب پي گرفت، ادامه داد: حتي در ابعاد بالاتر در حد توليد كنندگان محتوا و اصحاب رسانه و دست‌اندركاران رسانه قرار مي‌گيرد و اين موارد با توجه به دنياي امروز كه دنياي اطلاعات است مطرح مي‌شود.پوري بحث سواد رسانه‌اي را در كشور بحث نسبتا جديدي عنوان كرد و گفت: سواد رسانه‌اي در چند سال اخير بيشتر مطرح و محتواي جديد در اين باره توليد شده است؛ در اين زمينه كاملا نوپا هستيم و اقدامي نكرده‌ايم در حالي كه برخي كشورها سابقه سي ساله در بحث سواد رسانه‌اي دارند.اين كارشناس رسانه در پاسخ به اين سوال ايتنا كه آيا اين همايش ادامه‌دار و تاثيرگذار خواهد بود يا نه، اظهار داشت: به نظر من همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي بيشتر در جهت معرفي كردن اين حوزه و در جهت ايجاد فضايي براي حمايت از محصولاتي كه در اين حوزه توليد مي‌شود فعاليت خواهد كرد و اجتماعي از دست‌اندركاران و متخصصان و افرادي كه در اين حوزه فعاليت حرفه‌اي مي‌كنند و مي‌خواهند در توليد علم، حوزه آموزشي و كاربردي وارد شوند، فراهم مي‌كند و سعي دارد تا اثر مثتبي در اين حوزه هم از لحاظ علمي و هم آكادميك داشته باشد. وي ادامه داد: اگر اين همايش چنين اقدام نكند، متاسفانه در حد اكثر همايش‌ها و سمينارهاي علمي و تخصصي كه در حد كسب مقاله است و جلوتر نمي‌رود، خواهد ماند.پوري تاكيد كرد: برگزار كنندگان نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي اگر بتوانند اين همايش را مرتب برگزار كنند و خروجي اثرگذاري در حد سواد رسانه‌اي كشور داشته باشند، خيلي موثر خواهد بود و البته سازمان‌هاي حمايتي و بخش خصوصي بايد وارد شوند تا با يك برنامه‌ريزي منسجم و حمايت‌هاي مادي و معنوي بحث سواد رسانه‌اي به مسئوليت اجتماعي تبديل شود.استفاده از فضاي ايجابي به جاي سلبي در مواجهه با رسانه‌هاعضو هيئت علمي نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با تاكيد بر تبديل شدن بحث سواد رسانه‌اي به مسئوليتي اجتماعي در كشور، تصريح كرد: با توجه به جو رسانه‌اي نياز است اين مسئوليت اجتماعي را ايجاد كنيم و اگر سواد رسانه‌اي در كشور به عنوان مسئوليت اجتماعي ايجاد شود به صورت روش ايجابي بجاي روش سلبي بسيار مثمرثمرتر در مواجهه و نظارت بر رسانه‌ها خواهد بود.پوري يادآور شد: بايد تلاش كنيم سواد رسانه‌اي را بعنوان يك دستورالعمل ايجابي بالا ببريم و اگر دستورالعمل ايجابي روي كار بيايد ديگر چيزي به نام فيلتر و سانسور نخواهيم داشت و مخاطب خودآگاه مي‌شود و خود او مي‌تواند در اين زمينه فعاليت مثبت داشته باشد.به گزارش ايتنا، نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با رسالت افزايش مسئوليت‌پذيري عمومي در حوزه سواد رسانه‌اي و با تأكيد بر جايگاه و اهميت «نخبگان و مجامع علمي، سازمان‌هاي مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌اي و به منظور تبديل اين مهم به نهضتي عمومي و فراگير در دو بخش علمي-پژوهشي و ترويجي–كاربردي، دهم تا دوازدهم آبانماه(روز فرهنگ عمومي) برگزار مي‌شود.شايان ذكر است همزمان با برگزاري همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شركت در همايش تنها تا ۱۵ شهريورماه مي‌توانند به نشاني اينترنتي saramad.ir مراجعه كنند. 
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد