شنبه ۱۹ تیر ۹۵ | ۱۷:۲۰ ۴۵ بازديد
خودروهاي بدون راننده ممكن است طوري برنامهريزي شوند تا در مواقع بحراني، از بين دو اتفاق ناخوشايند(يعني انتخاب زندگي سرنشين و يا عابر پياده) ناگزير شوند سرنشين خود را به مخاطره بيندازند.به گزارش ايتنا از شماران سيستم به نقل از اينكوايرر، از ۲۰۰۰ فرد شركتكننده در يك مطالعه كه توسط آزمايشگاه رسانهاي فناوري ماساچوست در بوستون انجام شده، اكثرشان اين نظر را داشتند كه ماشين خودران بايد سرنشين خود را فداي عابران پياده كند.حدود ۷۶ درصد شركتكنندگان معتقدند اخلاقيتر آن است كه خودروهاي هوشمند خودران تك سرنشين خود را به كشتن دهند و در عوض از كشته و زخمي شدن دهها عابر پياده جلوگيري كنند، هر چند اين استدلال همچنان از سوي صاحبنظران و كارشناسان از زواياي گوناگون مورد بحث و مجادله است.بحث و جدل در اين زمينه، به ويژه از زماني كه خودروي بدون راننده گوگل معرفي شده، زياد شده است. از جمله مهمترين اين مباحث اين است كه در هنگام وقوع چنين حادثههايي، چه كسي يا چه چيزي را بايد سرزش كرد؟نخستين تصادفات اتومبيل بدون راننده گوگل، جزئي بوده و در اكثر قريب به اتفاق موارد هم اشتباه از سوي انسان بوده است، بنابراين به نظر ميرسد هراس از اين كه اين خودروها مخاطرهآميزند چندان موجه نيست.با وجود همه اين مباحث، نظرسنجي مورد نظر در حقيقت جنبه ديگري از موضوع را نمايان ميكند. مطابق اين نظرسنجي، به نظر ميآيد كه مردم بيشتر علاقهمندند كه در چنين مواردي، تصميمگيري نهايي بر عهده خودروها باشد.نكته جالب توجهتر است كه مطابق همين نظرسنجي، بيشتر مردم حاضر به خريد همين نوع ماشينها نيستند! |
 |
خودروهاي بدون راننده ممكن است طوري برنامهريزي شوند تا در مواقع بحراني، از بين دو اتفاق ناخوشايند(يعني انتخاب زندگي سرنشين و يا عابر پياده) ناگزير شوند سرنشين خود را به مخاطره بيندازند.به گزارش ايتنا از شماران سيستم به نقل از اينكوايرر، از ۲۰۰۰ فرد شركتكننده در يك مطالعه كه توسط آزمايشگاه رسانهاي فناوري ماساچوست در بوستون انجام شده، اكثرشان اين نظر را داشتند كه ماشين خودران بايد سرنشين خود را فداي عابران پياده كند.حدود ۷۶ درصد شركتكنندگان معتقدند اخلاقيتر آن است كه خودروهاي هوشمند خودران تك سرنشين خود را به كشتن دهند و در عوض از كشته و زخمي شدن دهها عابر پياده جلوگيري كنند، هر چند اين استدلال همچنان از سوي صاحبنظران و كارشناسان از زواياي گوناگون مورد بحث و مجادله است.بحث و جدل در اين زمينه، به ويژه از زماني كه خودروي بدون راننده گوگل معرفي شده، زياد شده است. از جمله مهمترين اين مباحث اين است كه در هنگام وقوع چنين حادثههايي، چه كسي يا چه چيزي را بايد سرزش كرد؟نخستين تصادفات اتومبيل بدون راننده گوگل، جزئي بوده و در اكثر قريب به اتفاق موارد هم اشتباه از سوي انسان بوده است، بنابراين به نظر ميرسد هراس از اين كه اين خودروها مخاطرهآميزند چندان موجه نيست.با وجود همه اين مباحث، نظرسنجي مورد نظر در حقيقت جنبه ديگري از موضوع را نمايان ميكند. مطابق اين نظرسنجي، به نظر ميآيد كه مردم بيشتر علاقهمندند كه در چنين مواردي، تصميمگيري نهايي بر عهده خودروها باشد.نكته جالب توجهتر است كه مطابق همين نظرسنجي، بيشتر مردم حاضر به خريد همين نوع ماشينها نيستند! |
 |