سه شنبه ۱۸ خرداد ۹۵ | ۰۸:۵۷ ۲۲ بازديد
Business Process Management Softwareيا BPMS، مجموعهاي از ابزارهاي نرمافزاري است كه پيادهسازي برنامههاي BPM در سازمانها را تسهيل مينمايد. در بستر BPMS ابزارهايي وجود دارد كه همه مراحل چرخه BPM (طراحي، مدلسازي، اجرا، نظارت و بهينهسازي) را پشتيباني ميكنند.در فازهاي طراحي و مدلسازي ابزارهاي BPM، محيطي جهت ترسيم (نگاشت) فرآيند و مستندسازي را فراهم ميكنند كه منجر به فهم وضعيت كنوني فرآيند و اشتراك و انتقال دانش در سطح سازمان ميگردد. همچنين، تحليلهاي اضافي پيشنهاد شده و يا توانايي شبيهسازي ابزار در تحليل فرآيندها، با هدف تعريف فرصتهايي جهت بهبود، مؤثر ميباشند.BPMS همچنين در مراحل ديگر چرخه BPM مثل اجرا و نظارت و بهينهسازي نقش دارد. هرچند شما ميتوانيد فرآيندي را بدون مكانيزه نمودن، بهبود دهيد؛ با اين حال، BPMSها عموماً براي مكانيزه كردن فرآيندها در مراحل اجرا، پايش و بهبود، مورد استفاده قرار ميگيرند.ابزار BPMS همچنين براي ايجاد يك نرمافزار كاربردي جديد، تبديل فرآيندهاي كاغذي به فرآيندهاي مكانيزه شده بدون كاغذ(Paperless) و نيز تقويت و توسعه قابليتهاي سيستم تجاري موجود در سازمان مورد استفاده قرار ميگيرد.اين ابزار ميتواند اطلاعات را استخراج، فرمتدهي و توزيع نموده و سپس آن اطلاعات را بين سيستمها و افراد بر طبق مراحل فرآيند و سياستهاي كسبوكار و قوانين سازماني، مسيردهي كند كه اين امر، به استانداردسازي رويهها و زمان سنجي كاري -در كنار دنبال كردن وظايف- كمك شاياني ميكند.BPMSها معمولاً شامل امكاناتي (ماژولهايي) همچون جريانكاري، فرمهاي الكترونيكي، اعلان، ابزارهاي گزارشگيري، داشبورد و امكان اعمال قوانين بوده و قابليت يكپارچهسازي سيستمها و هدايت سرويسهاي سازماني را دارا هستند.دامنه تعاريف و ويژگيهاي BPM اين سالها گسترش چشمگيري داشتهاست؛ اما همچنان ريشه اصلي آن در جريانكاري و قابليت كنترل و جابجايي مستندات و اطلاعات است. با تكامل بازار، BPM ها به BPMSها تغيير شكل دادند كه شامل ظرفيتهاي بيشتري حول تحليل فرآيندها و ساماندهي سرويسها(وبسرويسهاي مبتني بر يكپارچهسازي) است. در سال ۲۰۱۳ iBPM ها يا همان BPMهاي هوشمند (Intelligent BPM) معرفي شدند. برخي منتقدان معتقدند امروزه مفاهيمي كه زير چتر BPM قرار دارند، بسيار گسترده هستند. انتظار ميرود با گذشت زمان يكپارچگي بيشتري بين اين امكانات اضافه شده به BPM مشاهده شود تا شفافيت و كاربرپسندي بيشتري در حين استفاده از آن فراهم شود.همانطور كه در شكل زير مشاهده مي شود: ظرفيتها و قابليتهاي اجزاي BPMS توسط ارائهدهندگان رو به گسترش است. ارائهدهندگاني كه به دنبال يكپارچگي بهتر، تكميل قابليتهاي اجزاي BPMS، بهبود طراحي رابطهاي كاربري و تطبيق با تغييرات تكنولوژيكي هستند. در حالي كه عمق و پيچيدگي اين بسترهاي بزرگتر ممكن است رعبانگيز باشد، ما انتظار داريم كه تجميع بهتر ازاجزاو ظاهري كاربر پسندانهتر ببينيم.منبع: پايگاه دانش BPM رايورز |
 |
Business Process Management Softwareيا BPMS، مجموعهاي از ابزارهاي نرمافزاري است كه پيادهسازي برنامههاي BPM در سازمانها را تسهيل مينمايد. در بستر BPMS ابزارهايي وجود دارد كه همه مراحل چرخه BPM (طراحي، مدلسازي، اجرا، نظارت و بهينهسازي) را پشتيباني ميكنند.در فازهاي طراحي و مدلسازي ابزارهاي BPM، محيطي جهت ترسيم (نگاشت) فرآيند و مستندسازي را فراهم ميكنند كه منجر به فهم وضعيت كنوني فرآيند و اشتراك و انتقال دانش در سطح سازمان ميگردد. همچنين، تحليلهاي اضافي پيشنهاد شده و يا توانايي شبيهسازي ابزار در تحليل فرآيندها، با هدف تعريف فرصتهايي جهت بهبود، مؤثر ميباشند.BPMS همچنين در مراحل ديگر چرخه BPM مثل اجرا و نظارت و بهينهسازي نقش دارد. هرچند شما ميتوانيد فرآيندي را بدون مكانيزه نمودن، بهبود دهيد؛ با اين حال، BPMSها عموماً براي مكانيزه كردن فرآيندها در مراحل اجرا، پايش و بهبود، مورد استفاده قرار ميگيرند.ابزار BPMS همچنين براي ايجاد يك نرمافزار كاربردي جديد، تبديل فرآيندهاي كاغذي به فرآيندهاي مكانيزه شده بدون كاغذ(Paperless) و نيز تقويت و توسعه قابليتهاي سيستم تجاري موجود در سازمان مورد استفاده قرار ميگيرد.اين ابزار ميتواند اطلاعات را استخراج، فرمتدهي و توزيع نموده و سپس آن اطلاعات را بين سيستمها و افراد بر طبق مراحل فرآيند و سياستهاي كسبوكار و قوانين سازماني، مسيردهي كند كه اين امر، به استانداردسازي رويهها و زمان سنجي كاري -در كنار دنبال كردن وظايف- كمك شاياني ميكند.BPMSها معمولاً شامل امكاناتي (ماژولهايي) همچون جريانكاري، فرمهاي الكترونيكي، اعلان، ابزارهاي گزارشگيري، داشبورد و امكان اعمال قوانين بوده و قابليت يكپارچهسازي سيستمها و هدايت سرويسهاي سازماني را دارا هستند.دامنه تعاريف و ويژگيهاي BPM اين سالها گسترش چشمگيري داشتهاست؛ اما همچنان ريشه اصلي آن در جريانكاري و قابليت كنترل و جابجايي مستندات و اطلاعات است. با تكامل بازار، BPM ها به BPMSها تغيير شكل دادند كه شامل ظرفيتهاي بيشتري حول تحليل فرآيندها و ساماندهي سرويسها(وبسرويسهاي مبتني بر يكپارچهسازي) است. در سال ۲۰۱۳ iBPM ها يا همان BPMهاي هوشمند (Intelligent BPM) معرفي شدند. برخي منتقدان معتقدند امروزه مفاهيمي كه زير چتر BPM قرار دارند، بسيار گسترده هستند. انتظار ميرود با گذشت زمان يكپارچگي بيشتري بين اين امكانات اضافه شده به BPM مشاهده شود تا شفافيت و كاربرپسندي بيشتري در حين استفاده از آن فراهم شود.همانطور كه در شكل زير مشاهده مي شود: ظرفيتها و قابليتهاي اجزاي BPMS توسط ارائهدهندگان رو به گسترش است. ارائهدهندگاني كه به دنبال يكپارچگي بهتر، تكميل قابليتهاي اجزاي BPMS، بهبود طراحي رابطهاي كاربري و تطبيق با تغييرات تكنولوژيكي هستند. در حالي كه عمق و پيچيدگي اين بسترهاي بزرگتر ممكن است رعبانگيز باشد، ما انتظار داريم كه تجميع بهتر ازاجزاو ظاهري كاربر پسندانهتر ببينيم.منبع: پايگاه دانش BPM رايورز |
 |